The UK
Een lessenserie over the UK voor de bovenbouw
Geef je les in de midden- of bovenbouw? Dan heb je zeer waarschijnlijk leerlingen die al (near) native speakers en/of meer- of hoogbegaafd zijn. Voor deze leerlingen is het van cruciaal belang om uitgedaagd te blijven en nieuwe kennis op te doen. Een interessante en boeiende manier om hun vaardigheden verder te ontwikkelen, is door een lessenserie te creëren die hen uitdaagt om dieper in te gaan op onderwerpen die hun aanspreken. Uit ervaring weet ik dat deze kinderen enorm enthousiast worden als ze nieuwe dingen leren en hun kennis mogen delen. Ze willen geen werkbladen of repetitieve oefeningen maar ik zie ze wel enorm opbloeien als ze veel mogen vertellen of leuke opdrachten uitvoeren.
Ik ben nu bezig met het ontwikkelen van een korte lessenserie over het Verenigd Koninkrijk (VK) voor de plusgroep op school. De kinderen uit groep 7 mochten het thema kiezen. Deze lessenserie zal hun mondelinge vaardigheden versterken en ook hun begrip van het VK vergroten.
Les 1: De eerste les van de lessenserie zal beginnen met een interactieve discussie waarin de leerlingen worden uitgedaagd om hun huidige kennis over het VK te delen. De docent kan vragen stellen zoals "Wat is het verschil tussen het VK en Groot-Brittannië?" [What's the difference between the UK and Great Britain?] en "Welke landen maken deel uit van het VK?" [Which countries make up the UK?]. Vervolgens kan de docent aanvullende informatie vragen/geven.
Questions about the UK.
Les 2: Politieke Structuur en Relaties De tweede les zal zich richten op de politieke structuur van het VK en Groot-Brittannië. De leerlingen kunnen een rollenspel spelen waarin ze de verschillende politieke entiteiten vertegenwoordigen, zoals Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland. Ze kunnen debatteren over onderwerpen als devolutie, onafhankelijkheid en de rol van het parlement. Deze activiteit zal hun spreekvaardigheid, argumentatievaardigheden en begrip van politieke systemen versterken.
Les 3: Culturele Diversiteit en Identiteit De derde les zal zich richten op de culturele diversiteit binnen het VK en Groot-Brittannië. De leerlingen kunnen in groepen werken en presentaties voorbereiden over verschillende aspecten van de cultuur, zoals literatuur, muziek, eten en tradities, in verschillende regio's van het VK. Deze presentaties kunnen worden gevolgd door een discussie waarin de leerlingen vragen stellen aan elkaar en hun kennis delen.
Les 4: De Rol van het VK en Groot-Brittannië in de Wereld In de vierde les kunnen de leerlingen onderzoeken en debatteren over de historische en hedendaagse rol van het VK en Groot-Brittannië in de wereld. Ze kunnen kijken naar de koloniale geschiedenis, de economische invloed, de politieke betrekkingen en de culturele impact van deze regio's. De docent kan ook relevante hedendaagse vraagstukken aan bod laten komen, zoals de Brexit en de gevolgen daarvan. Hierdoor worden de leerlingen gestimuleerd om kritisch na te denkent.
